The Smart Shopper Index 2021

Jak obchodzisz się z pieniędzmi podczas zakupów? Mądrze czy być może wydajesz na prawo i lewo? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy Twoja narodowość ma wpływ na Twoje zachowania konsumenckie?

Wraz z BravoKupony, skonstruowaliśmy ranking Smart Shopper Index 2021 który ujawnił kraje EOCD które są najbardziej oszczędne, jeśli chodzi o wydatki. Przeanalizowaliśmy dane dotyczące nawyków związanych zarówno wydawaniem jak i oszczędzaniem, tak aby przedstawić ranking Smart Shopper Index 2021 aż dla 25 krajów OECD.

Czy Francuzi polują na najlepsze deale i okazje na swoje słynne francuskie jedzenie? Czy Amerykanie naprawdę potrafią rozpoznać świetną okazję, zaraz kiedy ją widzą na horyzoncie? Czy Brytyjczycy są tak bystrzy finansowo, jak chcieliby być postrzegani przez otoczenie?

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami poniżej.

Smart Shopper Index

Kraje z najsprytniejszymi kupującymi w rankingu Smart Shopper Index 2021

Skorzystaj z naszej interaktywnej tabeli, aby porównać wyniki krajów w oparciu o każdy badany wskaźnik.

Smart Shopper Index

Badania

Kumulacyjny wynik indeksu każdego kraju w indeksie został przyznany na podstawie ich wskaźników w następujących obszarach:

  • Oszczędności gospodarstw domowych
  • Zadłużenie gospodarstw domowych
  • Rozważania dotyczące zakupów
  • Ogólne wydatki w stosunku do kosztów życia
  • Wydatki na żywność w stosunku do kosztów życia
Aby zobaczyć pełną metodologię badania, przejdź w dół.
Smart Shopper Index

Podczas gdy oszczędności gospodarstwa domowego to całkowity dochód pozostały po wszystkich wydatkach gospodarstwa, zadłużenie gospodarstwa domowego to wszystko, co gospodarstwo domowe jest winne wierzycielom - są to głównie kredyty hipoteczne, pożyczki i karty kredytowe.

Wskaźnik badania "rozważne zakupy" to odsetek respondentów, którzy zgodzili się ze stwierdzeniem: "Starannie rozważam każdy zakup".

Jako miarę tego, jak oszczędne są wydatki w każdym kraju, porównaliśmy ile ludzie wydają ogółem w stosunku do kosztów życia, a dokładniej, ile wydają na żywność w stosunku do tych kosztów w każdym analizowanym kraju.

Smart Shopper Index

Co odkryliśmy? - ogólne wyniki badania

Spośród 25 krajów, które przebadaliśmy, Francja okazała się najbardziej oszczędna w zakupach, pozostawiając Polskę na samym dole rankingu.
Oszczędności gospodarstw domowych są najwyższe w Niemczech, podczas gdy Holendrów cechuje największe zadłużenie.
Południowi Koreańczycy są najbardziej oszczędni, jeśli chodzi o wydatki na żywność, z kolei Norwegowie wiedzą, jak wydawać pieniądze lepiej.

10 najlepszych krajów dla savvy shoppers

Odkryj 10 naszych najlepszych krajów dla smart shopperów.

1. Francja flag
421 punktów
Francuzi są najmądrzejszymi konsumentami. Mimo, że mają nieco ponadprzeciętny poziom zadłużenia, są niezwykle mądrzy, jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy, uzyskując najwyższe wyniki, jeśli chodzi o rozważne zakupy.
2. Irlandia flag
312 punktów
Irlandia zajmuje drugie miejsce z 312 punktami i choć Irlandczycy nie są tak oszczędni jak Francuzi, nadrabiają to korelacją pomiędzy wydatkami w stosunku do kosztów dóbr, plasując się prawie na samym szczycie listy zarówno pod względem ogólnych wydatków, jak i oszczędności w wydatkach na żywność.
3. Niemcy flag
288 punktów
Niemcy są niedaleko w tyle, zostały sklasyfikowane na 3. miejscu rankingu i na czele, szczególnie jeśli chodzi o oszczędzanie. Zajmują również 2. miejsce pod względem stosunku wydatków do kosztów, co oczywiście oznacza, że są bardziej skłonni do oszczędzania i lepiej radzą sobie z wyszukiwaniem okazji.
4. Stany Zjednoczone flag
284 punktów
Stany Zjednoczone znajdują się w rankingu bardzo blisko czwartego miejsca, zaledwie 4 punkty za Niemcami. Mimo, że znajdują się w połowie listy pod względem zakupów, tym co czyni amerykańskich konsumentów smart shopperami, są ich ogólne wydatki w stosunku do kosztów życia oraz skłonność do oszczędzania.
5. Norwegia flag
211 punktów
Norwegia zajmuje piąte miejsce w rankingu Smart Shopper Index z najwyższymi kosztami życia i najwyższymi kosztami żywności spośród wszystkich krajów, które badaliśmy. Nic dziwnego, że Norwegowie starają się kupować mądrze. Wydają najwięcej ze wszystkich w przeliczeniu na dolary, ale mają z tego największe zyski, zajmując pierwsze miejsce pod względem ogólnych wydatków w stosunku do kosztów życia.
6. Belgia flag
196 punktów
Choć Belgowie zajmują trzecie miejsce pod względem starannego rozważania każdego zakupu, to we wszystkich pozostałych rankingach plasują się w okolicach środka tabeli. I to wystarczy, by uplasować się na wygodnej pozycji numer 6.
7. Kolumbia flag
194 punktów
Przy najniższych kosztach życia, najniższych kosztach żywności i wydatkach na żywność spośród wszystkich krajów rankingu Smart Index Shopper, Kolumbijczycy są, co nie jest zaskakujące, bardzo oszczędni i mają stosunkowo niskie zadłużenie, co plasuje ich na szacownej 7 pozycji w skali oszczędności.
8. Austria flag
191 punktów
Austriacy wypadają dobrze we wszystkich czynnikach składających się na ogólny ranking Smart Index Shopper, osiągając pierwszą dziesiątkę w niemal wszystkich ze wskaźników.. Nie są jednak tak rozważni w swoich decyzjach zakupowych, co plasuje ich na bardzo przyzwoitym 8-mym miejscu.
9. Holandia flag
177 punktów
Holendrzy zajęli zawrotne 2. miejsce zarówno w skali oszczędności, jak i ogólnych wydatków, ale spadli na ostatnie miejsce pod względem zadłużenia gospodarstw domowych, co pokazuje, że wiedzą, jak robić zakupy, ale być może nie wiedzą, kiedy przestać, co plasuje ich na 9. miejscu.
10. Rosja flag
149 punktów
Na 10. miejscu są Rosjanie. Mają bardzo stabilne finanse oraz najniższy poziom zadłużenia, co klasyfikuje ich na 4-tym. miejscu jeśli chodzi o najwyższe oszczędności. Pomimo że mają najniższe koszty życia oraz zajmują czwarte miejsce na liście, jeśli chodzi o najniższe koszty żywności, na pewno nie są oszczędni w wydawaniu pieniędzy!

Wspaniała Siódemka

Aby zaspokoić ciekawość, dokopaliśmy się nieco głębiej do danych wyszukiwanych w przeglądarce Google dla 7 największych rynków w rankingu Smart Shopper Index 2021:
Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, USA, Włochów, Hiszpanii oraz Polski.

Poniższy wykres przedstawia korelację liczby wyszukiwań w Google związanych z oszczędnościami w każdym kraju w odniesieniu do jego wyniku w rankingu Smart Shopper Index 2021.
Badanie ujawniło pozytywną korelację pomiędzy zachowaniami związanymi z wyszukiwaniami w Google a poziomem świadomości kupujących.

Smart Shopper Index
Smart Shopper Index

Polska

Polska zajęła ostatnie miejsce pod względem smart shoppingu na skali savvy, z wynikiem -458.

To już oficjalne. Polska może ubiegać się o tytuł najmniej oszczędnego kraju spośród 25 krajów OECD. Tylko 61% Polaków twierdzi, że dokładnie rozważa swoje zakupy, co jest najniższym wynikiem spośród wszystkich krajów analizowanych w rankingu.

Polacy oszczędzają zaledwie 1% swoich dochodów i mają stosunkowo niski poziom zadłużenia, wynoszący zaledwie 62% rocznego dochodu. Wynik ten jest bez porównania z Brytyjczykami, którzy mają ponad 144% zadłużenia z tytułu kredytów, pożyczek hipotecznych i kart kredytowych.

Polskie podejście do wydatków znajduje odzwierciedlenie również w zwyczajach internetowych Polaków oraz wyszukiwaniach w wyszukiwarce internetowej Google. Pod względem liczby wyszukiwań, po uwzględnieniu liczby ludności, Polska znalazła się na drugim miejscu z wynikiem poniżej 7 milionów miesięcznych wyszukiwań, powiązanych z hasłami jak oszczędzać. Porównaj to z europejskimi sąsiadami, Francuzami i Brytyjczykami, których liczba wyszukiwań była czterokrotnie wyższa.

Najlepsze marki i branże które pozwalają zaoszczędzić według wyszukiwań Google

Która kategoria zakupów jest najbardziej popularna wśród smart shopperów w każdym kraju?

Smart Shopper Index

Jaka marka uzyskuje najwięcej wyszukiwań w Google w każdym kraju?

Smart Shopper Index

Najlepsze marki oraz kategorie zakupów związane z oszczędzaniem według Google

*Na podstawie danych z wyszukiwarki Google w każdym analizowanym kraju

Smart Shopper Index

Wielka Brytania flag

Brytyjczycy najchętniej szukają okazji w branży modowej, dlatego w pierwszej piątce znalazły się zarówno Asos, jak i JD Sports. Jednak to aplikacja do dostarczania żywności Uber Eats zdobywa najwięcej uznania pośród brytyjskich konsumentów smart-shopper, co pokazuje, jak dobrze znana jest ta marka oferująca wartościowe promocje oraz rabaty na jedzenie.

Francja flag

Francuzi szukają oszczędności głównie pośród marek lifestylowych oraz e-commerce, co wyjaśnia silną pozycję Amazon w pierwszej piątce marek. Nie jest zaskoczeniem, że marki modowe zajmują drugie miejsce, z Zalando i Shein znalazło się w pierwszej piątce najczęściej wyszukiwanych marek.

Niemcy flag

Ulubioną marką w Niemczech, jeśli chodzi o oszczędzanie, jest Otto, rodzimy gigant e-commerce. Najczęściej wyszukiwaną kategorią jest moda, co wyjaśnia, dlaczego zarówno Zalando, jak i Asos znajdują się w pierwszej piątce najczęściej wyszukiwanych marek.

Stany Zjednoczone flag

Marką, która co miesiąc pokazuje najwięcej wyszukiwań związanych z oszczędnościami w USA jest gigant z branży artystycznej i rzemieślniczej Hobby Lobby, a zaraz za nim plasuje się sieć sklepów Kohl's. Co ciekawe, platforma gier dla dzieci Roblox zajmuje 3 miejsce w rankingu, co czyni USA jedynym krajem z kategorią gier w pierwszej piątce, co pokazuje nam, że Amerykanie uwielbiają grać… i oszczędzać.

Hiszpania flag

Oszczędni Hiszpanie szukają najczęściej marek lifestylowych , gdy chcą wypatrzeć dobrą okazję - dlatego Amazon i AliExpress są w pierwszej piątce. A kiedy chcą zaoszczędzić na jedzeniu czy lunchu, wybierają Burger Kinga albo Uber Eats.

Włochy flag

Włoscy smart shopperzy wybierają najczęściej marki z kategorii lifestyle, jeśli chcą zapolować na najlepszą okazję. Być może właśnie dlatego Amazon znajduje się w pierwszej piątce we Włoszech, a eBay pozostaje daleko w tyle. Moda jest drugą najczęściej wyszukiwaną kategorią, co wyjaśnia, dlaczego Zalando i Shein pojawiają się w pierwszej piątce najczęściej wyszukiwanych marek w Google.

Polska flag

Oszczędni polscy klienci najczęściej szukają okazji w sklepach odzieżowych, dlatego też Zalando i Eobuwie znalazły się w pierwszej piątce. Kategorie lifestylowe są drugą najczęściej wyszukiwaną kategorią, co wyjaśnia, dlaczego AliExpress jest tak wysoko na liście.

Metodologia

Konstrukcja indeksu Smart Shopping Index 2021

  1. Wybraliśmy 25 krajów OECD, dla których dostępne były dane w zakresie wydatków i oszczędzania i stworzyliśmy ranking oparty na pięciu metrykach: oszczędności gospodarstw domowych, zadłużeniu gospodarstw domowych, rozważanie zakupów, ogólnych wydatki w stosunku do kosztów życia oraz wydatków na żywność w stosunku do kosztów.
  2. Do analizy każdego ze wskaźników użyliśmy danych z Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Numbeo oraz Departamentu Rolnictwa USA.
  3. Aby stworzyć indeks, przekonwertowaliśmy wszystkie wskaźniki na standardową skalę, tak aby wynik 0 oznaczał średnią. Wynik 200 oznaczał wynik znacznie powyżej średniej (2 odchylenia standardowe powyżej średniej), a kraj z wynikiem -200 był znacznie poniżej średniej (2 odchylenia standardowe poniżej średniej).
  4. Przyznaliśmy lub odejmowaliśmy punkty w zależności od tego, jak daleko powyżej lub poniżej średniej znajdował się każdy kraj dla każdej z powyższych metryk. Dodanie wszystkich punktów metryki danego kraju razem dało nam ostateczny wynik indeksu.
  5. Uwaga: Uporządkowaliśmy wskaźniki metryczne w taki sposób, by duży wynik dodatni zawsze wskazywał na "dobrą" stronę danej metryki, np. uważamy, że zarówno wysokie oszczędności gospodarstw domowych, jak i niskie zadłużenie gospodarstw domowych są "dobre", a więc obie te cechy są wskazywane przez wyniki dodatnie; i odwrotnie, zarówno niskie oszczędności gospodarstw domowych, jak i wysokie zadłużenie gospodarstw domowych odzwierciedlają wyniki ujemne.

Analiza danych wyszukiwania

  1. W celu analizy danych wyszukiwania, przeanalizowaliśmy i zestawiliśmy wszystkie wyszukiwania w Google, w których pojawiały się takie terminy jak "vouchery", "zniżki", "kody rabatowe", "kupony", "promocje" i "oferty" (oraz ich odpowiedniki w każdym języku) w każdym kraju - przeprowadziliśmy badanie SEO oraz słów kluczowych wyszukiwanych w wyszukiwarce Google.
  2. Dostosowaliśmy udział w rynku Google i populację użytkowników Internetu, tak aby uzyskać szacunkową całkowitą liczbę miesięcznych wyszukiwań związanych z oszczędzaniem pieniędzy, biorąc pod uwagę że każdy kraj ma taką samą (średnią) liczbę użytkowników Internetu.
  3. Ręcznie sklasyfikowaliśmy 80% wszystkich wyszukiwań według kategorii i marek, co dało nam w sumie prawie 9000 wyszukiwanych terminów.
  4. Możesz pobrać pełen zestaw danych Smart Shopper Index 2021 tutaj.